V roku 2016 koalícia Smer, Most-Híd a SNS schválila návrh vtedajšej ministerky spravodlivosti Lucie Žitňanskej, aby firmy obchodujúce so štátom zverejnili svojich skutočných vlastníkov. V právnickom slovníku ide o konečných užívateľov výhod.
Táto legislatíva sa formovala v spoločenskej atmosfére, ktorú výrazne ovplyvnila reštrukturalizácia stavebnej spoločnosti Váhostav. Prostredníctvom schránkových spoločností ju ovládal oligarcha Juraj Široký.
Pretože štát nemá kapacitu, aby kontroloval údaje o skutočných vlastníkoch tisícok podnikateľských subjektov, tím okolo L. Žitňanskej vymyslel Register partnerov verejného sektora.
Register vedie a údaje v ňom kontroluje Okresný súd Žilina, no firmy tam nechávajú zapisovať rôzni právni a ekonomickí profesionáli – advokáti, notári, bankári alebo daňoví poradcovia. Tí potom ručia za to, že v registri zapísaný majiteľ je naozaj konečným užívateľom výhod konkrétnej spoločnosti, hoci by ju ovládal cez zložitú vlastnícku štruktúru zahŕňajúcu obchodné spoločnosti, nadácie alebo zverenecké fondy z rôznych krajín.
V prípade, že údaje v registri nesedia, môže sa ktokoľvek obrátiť na súd s podnetom. Ak sú pochybnosti o vlastníkovi rozumné, tak Okresný súd Žilina začne ich preverovanie.
Odradzujúce sankcie
Je to zvláštny typ súdneho konania. Nie je v ňom podstatné, kto je naozaj skutočný vlastník, ale dôležité je, či firma obchodujúca s verejným sektorom presvedčí súd, že údaje zapísané v registri sú správne. Ak sa jej to nepodarí, nasleduje výmaz z protischránkového registra. Tento výmaz znamená dvojročný dištanc od verejných zákaziek, dotácii a iných hospodárskych transakcií s verejným sektorom. Výmaz má aj ďalšie dôsledky. Napríklad zákaz činnosti pre štatutára vymazanej firmy pôsobiť v iných spoločnostiach.
V Registri partnerov verejného sektora sú aj priame peňažné sankcie, ktoré majú odradiť od zakrývania skutočných vlastníkov. Ak sa ukáže, že firma vyslovene klamala alebo niečo zamlčala, hrozí jej sankcia vo výške hospodárskeho prospechu. Zákon nespresňuje čo všetko hospodársky prospech zahŕňa a ako sa počíta. Táto sankcia nemá žiaden horný limit, teoreticky môže ísť o desiatky miliónov eur v prípade dodávateľov obrovských zákaziek.
Tento článok je dostupný po registrácii.
Bezplatnou registráciou získate prístup k redakciou vybraným článkom a pravidelnému týždennému newsletteru.