Po schválení noviel trestných predpisov Národnou radou sa začali preteky s časom, pretože opozícia a prezidentka Zuzana Čaputová sa zhodujú, že urobia všetko preto, aby nenadobudli účinnosť.
Ak budú účinné čo i len jediný deň, na všetky trestné stíhania sa budú uplatňovať nové premlčacie lehoty a miernejšie výšky škôd, a to aj v prípade, že by Ústavný súd neskôr konštatoval, že novely sú protiústavné.
Premiér Robert Fico (Smer) naproti tomu vyhlásil, že urobia všetko preto, aby novely účinnosť nadobudli.
Z. Čaputová oznámi svoj postup v najbližších dňoch. Zvažuje, že návrh zákona nevetuje, aby tak čo najskôr vyšiel v Zbierke zákonov a mohla ho napadnúť na Ústavnom súde. Na súde sa totiž môžu napadnúť iba zákony, ktoré sú vyhlásené v zbierke.
Kľúčové termíny sú 15. marec, kedy má nadobudnúť účinnosť časť noviel o premlčacích lehotách a 20. marec, kedy má nadobudnúť účinnosť zrušenie Úradu špeciálnej prokuratúry.
Veronika Prušová z Denníka N pripravila podrobnú analýzu možností, ktoré má prezidentka, aby Ústavný súd do tohto termínu stihol rozhodnúť o pozastavení účinnosť.
Ak novely stihnú vyjsť v Zbierke zákonov tak, aby mal Ústavný súd do 15. marca dostatok času na pozastavenie ich účinnosti, vôbec to neznamená, že dôjde k právne účinnému pozastaveniu účinnosti noviel. Podľa zákona totiž nestačí, aby Ústavný súd v tomto termíne iba rozhodol, ale do 15. marca musí byť uznesenie o pozastavení účinnosti publikované v Zbierke zákonov. Tlačová správa Ústavného súdu ani webová verzia takého rozhodnutia nie sú záväzné.
„Uznesenie Ústavného súdu o pozastavení účinnosti napadnutého právneho predpisu je právoplatné a všeobecne záväzné odo dňa jeho vyhlásenia v Zbierke zákonov,“ píše sa v zákone o Ústavnom súde.
Vydávanie Zbierky zákonov sa pred pár dňami vrátilo z Úradu vlády pod ministerstvo spravodlivosti, publikačné procesy sú už prevažne elektronické a ich ovplyvňovanie je preto ťažko predstaviteľné. Ale koalícia na čosi také ani nemusí pomýšľať, aby dosiahla, že novely nadobudnú účinnosť napriek tomu, že Ústavný súd by prijal rozhodnutie o ich pozastavení. Stačí, že sa bude postupovať podľa zaužívanej praxe z minulosti.
Ukazujú to údaje o publikácií rozhodnutí o pozastavení účinnosti predpisov z posledných rokov. V priemere podľa nich trvalo 16 dní, kým takéto rozhodnutie Ústavného súdu vyšlo v Zbierke zákonov:
- Uznesenie o pozastavení účinnosti časti covidovej vyhlášky Úradu verejného zdravotníctva prijal súd 27. júla 2021, v Zbierke zákonov vyšlo a záväzné bolo 31. júla 2021, teda o štyri dni.
- Uznesenie o pozastavení moratória na volebné prieskumy prijal súd 18. decembra 2019, v Zbierke zákonov vyšlo a záväzné bolo 31. decembra 2019, teda o 13 dní.
- Uznesenie o pozastavení účinnosti ustanovenia Zákonníka práce o výpovedi pre vek prijal Ústavný súd 15. decembra 2021, v Zbierke zákonov vyšlo a záväzné bolo 29. decembra 2021, teda o 14 dní.
- Uznesenie o pozastavení účinnosti novely zákona o organizácii Ústavného súdu prijal Ústavný súd 5. júna 2013, v Zbierke zákonov vyšlo 20. júna toho roku, teda o 15 dní.
- Uznesenie o pozastavení jedného z ustanovení Trestného zákona o počítaní premlčacej lehoty prijal Ústavný súd 19. júna 2013, v Zbierke zákonov vyšlo 4. júla 2013, teda o 15 dní.
- Uznesenie o pozastavení účinnosti zákona o odobratí nezaslúžených benefitov predstaviteľom komunistického režimu prijal Ústavný súd 2. marca 2022, v Zbierke zákonov vyšlo a záväzné bolo 22. marca, teda o 20 dní.
- Uznesenie o pozastavení účinnosti niektorých ustanovení zákona o verejných vodovodoch a kanalizáciách prijal súd 30. marca 2022, v Zbierke zákonov vyšlo a záväzné bolo 21. apríla, teda o 22 dní.
- Uznesenie o pozastavení účinnosti ustanovení o plošnom uchovávaní telekomunikačných metadát prijal súd 23. apríla 2014, v Zbierke zákonov vyšlo a záväzné bolo 20. mája 2014, teda o 27 dní.
- Uznesenie o pozastavení účinnosti časti zákona o Súdnej rade prijal Ústavný súd 4. apríla 2018, v Zbierke zákonov bolo vyhlásené až 15. októbra toho roku, teda o 194 dní (vzhľadom na túto nezvyčajne dlhú dobu som tento prípad nezhrnul do výpočtu priemeru trvania publikácie rozhodnutia Ústavného súdu v Zbierke zákonov, pozn.).
Čo sa bude diať v prípade, že by nastala práve situácia, že Ústavný súd by do 15. marca rozhodol o pozastavení účinnosti, ale toto rozhodnutie by nestihlo vyjsť v Zbierke zákonov? Podľa zákona to znamená, že nedošlo k ich právoplatnému a všeobecne záväznému pozastaveniu, a teda novely trestných predpisov budú niekoľko dní účinné.
Ale dá sa predpokladať, že pri počte trestných sudcov a prokurátorov na Slovensku, polarizácii, ktorú novely aj medzi nimi vyvolávajú a kreativite, s akou sa dá pristúpiť k interpretácii práva a nachádzaniu spravodlivosti, by sa v takom prípade v praxi objavila aj snaha vykladať to tak, že platí nepublikované rozhodnutie Ústavného súdu, zákon bol pozastavený a k premlčaniu nedošlo.
Uplatnenie premlčacej lehoty je totiž o interpretácii, ktorú v praxi budú robiť najmä sudcovia a prokurátori. Buď trestné konanie zastavia alebo v nich budú pokračovať a v takom prípade obvinení a ich obhajcovia môžu premlčanie namietať v ďalšom priebehu trestného konania.