Prejsť na obsah
3. sep 2022 08:45 2 min čítania

Lacnejší benzín a hospodárska súťaž

Tento článok pôvodne vyšiel na webe adamvalcek.sk, preto sa v ňom môže vyskytnúť autorský singulár (formulácie v prvej osobe jednotného čísla) a nesprávne linky na iný obsah (hypertextové odkazy).

Rozpad koalície priniesol do parlamentu aj nečakane veľký počet zásadných ekonomických poslaneckých návrhov zákonov. Medzi inými aj návrh SaS na zníženie DPH z benzínu a nafty z dvadsať na osem percent. Jej znížením SaS podmieňuje svoj súhlas so zdanením mimoriadnych výnosov rafinérie Slovnaft zo spracovania ruskej ropy.

Slovnaft už niekoľko mesiacov čelí kritike, že výrazne profituje na spracovaní ruskej ropy Urals. Podnik ju totiž po začiatku vojny na Ukrajine kupuje lacno, ale ceny výsledných produktov tomu nezodpovedajú, pretože sú naviazané na cenu severomorskej ropy Brent.

Zuzana a František Múčkovci z Rady pre rozpočtovú zodpovednosť vypočítali, že Slovnaft by nakoniec na návrhu SaS mohol aj zarobiť.

Po prečítaní som si spomenul, že Slovnaft sa dostal aj do právne zaujímavej situácie. Aj keď by si mohli dovoliť zlacňovať palivá a stále na tom slušne zarábať, v praxi je to náročné urobiť pre obavy z porušenia pravidiel hospodárskej súťaže. Slovnaft už má skúsenosti s neférovou súťažou a postihmi za takéto praktiky.

Samozrejme, firme teraz tento argument vyhovuje a aj ním verejne vysvetľuje, prečo nemôže palivá zlacnieť, ale to zásadnejšie neoslabuje jeho význam.

Podnik je dominantným dodávateľom paliva a ak by išiel s cenami príliš nízko, Protimonopolný úrad by to mohol vyhodnotiť ako neférové vytlačenie konkurentov z trhu a posilňovanie už aj tak výrazného postavenia na trhu. 

Konkurenti Slovnaftu totiž ceny stanovujú podľa ceny severomorskej ropy Brent a preto by nedokázali konkurovať cenám na čerpacích staniciach, ktoré by nakupovali palivá vyrobené z lacnej ropy Urals – čo sú pumpy Slovnaftu a ostatné čerpačky, ktoré veľkoobchodne odoberajú palivá z bratislavskej rafinérie.